چگونه عمر ایزوگام را افزایش دهیم؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی راهکارهایی برای افزایش طول عمر ایزوگام بپردازیم. ایزوگام که به عنوان یک پوشش و عایق رطوبتی برای جلوگیری از نشتی و نفوذ رطوبت در سطوح گوناگون استفاده می شود، از مواد اولیه ای مانند قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده است. این عایق پیش ساخته با استفاده از گرمای مشعل بر روی سطح پشت بام یا سطوح دیگر نصب می گردد.

این محصولات نیز مانند سایر عایق ها عمر مشخصی دارند که عمر آن ها به شرایط مختلف و عوامل محیطی متعددی بستگی دارد. ایزوگام های با کیفیت عمر مفیدی در حدود ۱۶ سال دارند و پس از این مدت معمولا نیاز به تعمیر خواهند داشت. البته طول عمر انواع ایزوگام ها علاوه بر کیفیت ایزوگام به موارد دیگری از جمله روش نگهداری از عایق بستگی دارد. در این جا به برخی از موارد مؤثر در افزایش طول عمر ایزوگام اشاره می کنیم.

اقدامات لازم برای افزایش طول عمر ایزوگام

عمر مفید ایزوگام به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در این جا به چند مورد از عوامل مختلفی که موجب کاهش یا افزایش طول عمر ایزوگام می شوند، اشاره می کنیم که توجه به این توضیحات موجب جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی برای عایق کاری در آینده خواهد شد.

۱) کیفیت ایزوگام

کیفیت ایزوگام خریداری شده، مسئله ای است که در طول عمر آن بسیار تأثیرگذار است، به طوری که مانند هر کالای دیگری، به جرأت می توان گفت که مهم ترین و اصلی ترین عامل در افزایش طول عمر ایزوگام، کیفیت آن است. کیفیت ایزوگام به طور عمده با توجه به مواد اولیه ی مورد استفاده در تولید آن و به ویژه کیفیت قیر مورد استفاده در آن، تعیین می شود. به طور کلی ایزوگام ها با توجه به کیفیت آن ها در چند نوع، درجه بندی می شوند، که عبارتند از:

  • ایزوگام پلیمری
  • ایزوگام دمیده
  • ایزوگام دو لایه
  • ایزوگام تک لایه

البته حتما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی، برخی از شرکت های نا معتبر با وجود استفاده از مواد اولیه ی درجه ۳ برای تولید ایزوگام، ایزوگام های تولیدی خود را با عنوان ایزوگام درجه یک به بازار عرضه می کنند.

 شما می توانید جهت تهیه ی ایزوگام های درجه یک و اصل که دارای کیفیت بالایی هستند و یا به منظور بهره مندی از هر نوع خدمات ایزوگام و سایر عایق های رطوبتی در تمامی مناطق تهران و کرج، به شرکت عایق نوین به عنوان نمایندگی رسمی ایزوگام در این مناطق مراجعه فرمایید و یا با شماره های درج شده در سایت این شرکت تماس حاصل فرمایید. همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما خواهند بود.

۲) نحوه ی نصب و اجرای ایزوگام

عامل دیگر در افزایش طول عمر ایزوگام، نحوه ی نصب و اجرای آن است. بدیهی است که حتی در صورتی که از با کیفیت ترین و مرغوب ترین ایزوگام که از مواد اولیه ی درجه یک تولید شده است نیز استفاده گردد، اما نحوه ی نصب و راه اندازی آن صحیح نباشد، در کیفیت نهایی عایق کاری و در نتیجه در طول عمر ایزوگام تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بنابراین توجه داشته باشید که برای اجرا و راه اندازی ایزوگام باید از ایزوگام کارهای حرفه ای که در این زمینه دارای تجربه و مهارت کافی هستند، استفاده گردد تا به صورت اصولی و صحیح اقدام به نصب و اجرای ایزوگام در محل مورد نظر نمایند و بدین ترتیب موجب افزایش طول عمر ایزوگام گردند. مجموعه ی عایق نوین با به کار گیری تیم حرفه ای و نصابان ایزوگام متخصص خود، همواره جهت نصب و راه اندازی اصولی ایزوگام، شما را یاری خواهد کرد.

۳) روش صحیح بهره برداری از ایزوگام

تمامی وسایل و کالاها برای این که عمر مفید طولانی تری داشته باشند، نیاز به نگهداری دقیق و روش استفاده ی اصولی دارند؛ عایق کاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک ایزوگام درجه یک و با کیفیت که به طور صحیح و اصولی نصب و اجرا شده است، باید به به روش صحیح مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد تا طول عمر آن افزایش یابد.

بدین ترتیب که درجه ی اول باید از وارد آمدن هرگونه ضربه و همچنین سوراخ شدن لایه های شکم جلوگیری شود و علاوه بر آن در مورد تعمیرات پس از راه اندازی و حین استفاده، دقت لازم به خرج داده شود. توجه داشته باشید که اگر هر چند سال یک بار به تعمیر ایزوگام پرداخته شود، هزینه ی زیادی برای شما به دنبال نخواهد داشت؛ چرا که هزینه ی تعمیرات جزئی بسیار کمتر از تعمیرات کلان مانند رفع نشتی آب است و  به طور کلی مراقبت از ایزوگام و تعمیرات به موقع آن، موجب افزایش طول عمر ایزوگام می شود.

۴)محل به کار گیری ایزوگام

به منظور افزایش طول عمر ایزوگام، محل به کار گیری ایزوگام نیز باید به گونه ای باشد که متناسب با نوع ایزوگام و روکش های مورد استفاده در ایزوگام باشد و به طور کلژ هر نوع ایزوگام باید در شرایط و اقلیم مناسب خود به کار گرفته شود. بر همین اساس ایزوگام هایی که برای شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر مناسب هستند، نباید در مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که برای شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر مناسب نبوده و دچار آسیب خواهند شد؛

این مطلب در مورد ایزوگام های مناطق گرمسیر نیز صادق است. به عنوان نمونه ای دیگر می توان گفت که ایزوگام های تک لایه برای محل های حساس با اهمیت بالا توصیه نمی شوند، زیرا نسبت به ایزوگام های دولایه استحکام و کیفیت پایین تری دارند و با از بین رفتن لایه ی ایزوگام، خسارات جبران ناپذیری ایجاد خواهد شد.

5) زیرسازی مناسب

زیرسازی مناسب از جمله تنظیم صحیح شیب سطح زیر ایزوگام، نقش اساسی در افزایش عمر مفید ایزوگام خواهد داشت.

6) مهارت ایزوگام کار

میزان تجربه و مهارت ایزوگام کار، تأثیر بسیار زیادی در کارایی و عمر ایزوگام دارد. در صورتی که نصاب ایزوگام از مهارت کافی برخوردار نبوده و دقت کافی در مراحل اجرای عایق کاری نداشته باشد، ایزوگام مورد نظر دچار ترک شده و یا طبله می کند و در نتیجه کیفیت و کارایی مورد نظر را نخواهد داشت و عمر مفید آن کاهش می یابد.

7)استفاده از ایزوگام استاندارد

جهت افزایش طول عمر ایزوگام، بهتر است از ایزوگام های درجه یک و اصل با برندهای معتبر و شناخته شده استفاده گردد. به این منظور بجهتر است بهترین برندهای ایزوگام  از مراکز معتبر و قابل اعتمادی همچون عایق نوین تهیه گردند تا بتوان از کیفیت آن ها اطمینان حاصل کرد.

توصیه ی کارشناسان ما در این مجموعه این است که همواره بهتر سعی کنید از ایزوگام های مرغوب و اصل استغاده کنید و از به کار بردن ایزوگام های نا مرغوب و بی کیفیت پرهیز کنید، هر چند که این ایزوگام های نامرغوب هزینه ی پایین تری داشته باشند. دلیل تأکید بر این امر نیز آن است که محصولاتی که کیفیت پایینی دارند، به مرور زمان حالت الاستیکی خود را از دست داده، سوراخ شده و از مورد نظر جدا می شوند.

8) استفاده از انواع ایزوگام در سطوح و شرایط اقلیمی متناسب با آن

هر نوع ایزوگام باید با توجه به ویژگی هایی که دارد، در سطوح متناسب با آن ها استفاده شوند. به عنوان مثال ایزوگام های روکش دار از نوع روکش آلومینیومی برای عایق کاری مکان هایی مانند پشت بام مناسب هستند.

9) نگهداری صحیح

به منظور افزایش طول عمر ایزوگام باید از قرار دادن اجسام سنگین بر روی ایزوگام و یا وارد شدن ضربه به سطح آن جلوگیری کرد، زیرا سوراخ شدن و یا پاره شدن لایه های ایزوگام موجب کاهش عمر مفید آن می گردد. علاوه بر این در صورتی که کولر نشتی داشته باشد و به طور مداوم بر روی فویل و لایه های ایزوگام آب بریزد، این امر نیز به مرور موجب ایجاد آسیب و خسارت در ایزوگام مورد نظر می گردد.

نحوه تشخیص پایان عمر ایزوگام

عمر مفید ایزوگام ها معمولا به جنس ایزوگام، کیفیت نصب ایزوگام و همچنین روش نگهداری و شرایط بهره برداری از آن بستگی دارد. اما به طور کلی در شرایط ایده آل عمر مفید ایزوگام ها را برابر با ۱۶ سال بیان می کنند. اما تأثیر عوامل مختلف می تواند موجب کاهش این مقدار شود. به منظور تشخیص پایان عمر ایزوگام، اگر به ایزوگام کهنه و فرسوده توجه کنید، در صورتی که نخ های لایه های فوقانی دیده  شوند و همچنین ایزوگام حالت براق به خود گرفته باشد، این حالت نشان دهنده ی پایان یافتن عمر ایزوگام است.

تضمین عمر مفید ایزوگام

بیمه نامه هایی که در هنگام خرید انواع مختلف ایزوگام، جهت تضمین عمر مفید ایزوگام صادر می گردند، معمولا در سه نسخه می باشد که هر یک از آن ها در اختیار خریدار، فروشنده و همچنین شرکت بیمه قرار می گیرند. مسئله ای که در هنگام خرید ایزوگام باید توجه داشته باشید، این است که این بیمه نامه حتما باید دارای تأییدیه ی شرکت بیمه و همچنین دارای مهر و امضا بر روی آن باشد. همانطور که گفته شد، یک نسخه از بیمه نامه نیز متعلق به شرکت بیمه است که باید به شرکت بیمه ارسال گردد و رسید پستی آن نزد خریدار نگهداری شود تا در صورت ایجاد هر گونه خرابی یا احتمالا کاهش عمر مفید ایزوگام، با توجه به تعهدات قید شده در بیمه، بتوان از آن استفاده کرد.

مجموعه ی عایق نوین در نمایندگی های ایزوگام در تهران و کرج، بهترین ایزوگام های موجود در بازار ایزوگام کشور را به صورت اصل و استاندارد همراه با خدمات پس از فروش فوق العاده نظیر بیمه نامه ی معتبر و ضمانت نامه های ۱۰ ساله به شما عزیزان ارائه می کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *