ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟

در حال حاضر همه مهندسین در تلاش هستند تا از مصالح و عایق های رطوبتی بسیار کارآمدی مانند ایزوگام و قیرگونی برای ایزولاسیون سازه های ساختمانی استفاده کنند؛ تا از این طریق بتوان بنا ها را در برابر سرمای شدید، تابش نور مستقیم خورشید و یا هر نوع رطوبت مقاوم ساخت. حال سوالی که در اینجا مطرح بوده و بسیاری از مشتریان به دنبال یک پاسخ درست برای آن می گردند این پرسش می باشد که ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟

 برای جواب دادن به این سوال اساسی به طور یقین باید گفت که مقاومت ایزوگام و قیرگونی به عوامل مختلفی از جمله جنس، وزن، ضخامت و … هر یک از این عایق ها بستگی داشته که ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی آن ها بپردازیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای ایزوگام و قیرگونی

ایزوگام قیرگونی
ایزوگام در مقایسه با قیرگونی از مقاومت بیشتری جهت ایزولاسیون سطوح برخوردار است. در قیاس قیرگونی و ایزوگام، قیرگونی ضخامت بیشتری دارد.
ایزوگام به راحتی و خیلی سریع بر روی سطوح مورد نظر پیاده سازی می شود. قیمت قیرگونی  نسبت به ایزوگام دارای هزینه‌ کمتری بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون ‌به ‌صرفه تر است.
ایزوگام کاری نسبت به قیرگونی تمیزتر می باشد. برای سطوحی که مدام با آب و رطوبت در ارتباط هستند، قیرگونی مناسب تر می باشد.
ایزوگام دارای وزن مناسبی بوده و در مقایسه با قیرگونی وزن کمتری دارد. به منظور عایق ‌کاری سطوح کوچک، از عایق قیر گونی استفاده می کنند.
به طور کلی ایزوگام در برابر سرما و یخ‌ زدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. راه اندازی و نصب قیرگونی آسان بوده و نیاز به تخصص آنچنانی ندارد.

معایب ایزوگام و قیرگونی

ایزوگام قیرگونی
ایزوگام کاری شکاف و ترک ها به ‌سختی انجام می پذیرد. عایق قیرگونی به مرور زمان زودتر فرسوده می ‌شود.
بهترین زمان برای نصب ایزوگام، فصل تابستان و اوایل پاییز می ‌باشد. چنانچه پشت‌ بام دچار نشست شود، قیرگونی نیز ترک خورده و آسیب می بیند.
کلیه وسایل نوک تیز مانند چهار پایه کولر آسیب جدی به ایزوگام وارد می نمایند. در هوای گرم تابستان قیر نرم و روان می شود.
ایزوگام ها در مقابل اشعه فرا بنفش مقاومت بسیار کمی دارند. نصب قیرگونی به علت داغ کردن قیر دارای خطرات زیادی بوده به طوری که باید قواعد و استاندارد های لازم را رعایت کرد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی

مقایسه ضخامت ایزوگام و قیرگونی

در مقایسه اینکه ایزوگام بهتر است یا قیرگونی باید به میزان تفاوت ضخامت آن‌ ها نیز دقت نمود. توجه داشته باشید که رول های ایزوگام تولید شده در کارخانه نسبت به قیرگونی دارای ضخامت کمتری هستند. البته توجه داشته باشید که بیشتر بودن ضخامت قیرگونی، دلیلی بر کارایی و میزان نفوذ ناپذیری بیشتر آن نداشته به طوری که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ممکن است عایق هایی با ضخامت کم ولی مقاومت بالا ساخته شوند.

وزن ایزوگام در قیاس با قیرگونی

در رابطه با مقایسه اینکه ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟ باید گفت مقدار وزن آن‌ ها در این مقایسه دخیل بوده و باید به ضخامت و تعداد لایه‌ های کاربردی در آن دقت نمود. بر این اساس می توان گفت که ایزوگام نسبت به قیرگونی دارای وزن و ضخامت کمتری می باشد.

اجرای ایزوگام در مقایسه با قیرگونی

یکی از فاکتور های اصلی اینکه ایزوگام بهتر است یا قیرگونی تفاوت روش اجرایی آن‌ ها می باشد. نصب ایزوگام در مقایسه با قیرگونی به مراتب دارای مراحل آسان تری است. به طوری که شما با در اختیار داشتن ایزوگام، زیر سازی مناسب، مشعل حرارتی نصب ایزوگام، مواد چسبی و غیره می‌ توانید به سادگی ایزوگام را در محل مورد نظر پیاده سازی کنید.

مقایسه تمیز کاری ایزوگام و قیرگونی

همان طور که در بالا نیز گفته شد، نصب ایزوگام نسبت به قیرگونی بهتر است، به همین دلیل مکان مربوطه نیز کمتر کثیف می‌ شود، در صورتی که نصب قیرگونی به مراتب دارای مراحل بیشتری بوده و موجب کثیف شدن محیط اطراف نیز می‌ شود.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در تعداد لایه‌ ها

یکی از جمله نکات مهم دیگری که در رابطه با سوال معروف ایزوگام بهتر است یا قیرگونی این بوده که در این مقایسه لازم است که حتما به تعداد لایه ها توجه کرد، به نحوی که هر چه تعداد لایه‌ های تشکیل‌ دهنده عایق کاری بیشتر باشد بازدهی آن نیز بیشتر خواهد بود. به طور معمول برای برقراری هر چه بیشتر راندمان عملیات قیرگونی، تعداد لایه‌های آن را افزایش می‌ دهند.

مقایسه هزینه ایزوگام در برابر قیرگونی

یکی دیگر از مولفه های اصلی برای مقایسه ایزوگام بهتر است یا قیرگونی، قیمت این دو محصول می باشد. برای رسیدن به پاسخ این  سوال باید گفت که قیمت ایزوگام نسبت به قیمت قیرگونی ارزان‌ تر است. البته در نظر داشته باشید که قیمت قیرگونی و ایزوگام با توجه به تعداد لایه‌ ها، کیفیت، نوع، جنس و موارد بسیار دیگری متفاوت می باشد.

مقایسه میزان مقاومت ایزوگام و قیرگونی در برابر رطوبت

از دیگر معیار های مهم برای مقایسه ایزوگام و قیرگونی، توجه به میزان مقاومت آن‌ ها در برابر رطوبت می باشد. همان طوری که می دانید یکی از دلایل اصلی ایزوگام و استفاده از عایق قیرگونی در کلیه سازه ها، جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون آن ها است. در قیاس نفوذ ناپذیری این دو عایق باید گفت که مقاومت ایزوگام در برابر رطوبت نسبت به قیرگونی بیشتر می باشد.

مقاومت ایزوگام در برابر خورشید بیشتر است یا قیرگونی

از دیگر مقایسه های ایزوگام و قیرگونی میزان مقاومت آن‌ ها در برابر خورشید می باشد. بدیهی است که محیط بیرونی یک ساختمان اولین سطح مورد نظر در برابر تابش مستقیم نور خورشید می باشد به همین دلیل، این مسئله بسیار مهم است که این مواد در برابر اشعه خورشید مقاومت خوبی داشته باشند. قیر از آن دسته موادی است که در برابر گرما از خود واکنش نشان داده و نرم می‌ شود.

قیر از جمله مواد تشکیل دهنده ی قیرگونی و ایزوگام می باشد ولی به علت ترکیبات دیگری که در ساخت ایزوگام استفاده می‌شود، این عایق در برابر نور خورشید نسبت به قیرگونی دارای مقاومت بیشتری است. چرا که عایق قیرگونی همواره در برابر نور آفتاب واکنش بیشتری از خود نشان داده و نرم می‌ شود، با این احتساب عمر آن نیز کاهش یافته و زود تر خراب می‌ شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *